W BGK przeprowadziliśmy cykl kilkustopniowych szkoleń dla pracowników i menedżerów. Na pierwszym etapie uczyliśmy zasad prostej i poprawnej polszczyzny, na kolejnych wyrabialiśmy umiejętności redagowania tekstów w duchu prostego języka. Szkolenia wyłoniły liderów prostego języka, którzy propagują ten styl komunikacji w organizacji i wspierają swoje zespoły w upraszczaniu dokumentów.
Kilkaset godzin szkoleń na trzech poziomach i drugie tyle godzin rozmów, konsultacji i prac nad tekstami z różnych departamentów banku – oto pokłosie ponadrocznej współpracy między Jasnopisem a Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Za nami liczne inspirujące dyskusje, mnóstwo uproszczonych pism. Przeżyliśmy wspólną przygodę, poszukując odpowiedzi na pytanie: jak wprowadzić jasnopisanie do umów, regulaminów, wzorów pism w instytucji, która w swej codziennej pracy wspiera rządowe programy gospodarcze i rozwój regionalny. Przed nami jeszcze sporo pracy, szkoleń, konsultacji i kolejne pisma do uproszczenia.
Efekty
Przeszkoliliśmy dotychczas ponad 300 pracowników banku. Szkolimy kolejnych. Dzięki naszym szkoleniom bank wyłonił 30 liderów prostego języka, którzy dbają o jasną komunikację. Osobom, które ukończyły trzy stopnie szkoleń, wystawiliśmy certyfikaty Jasnopisu.
Jaka korzyść była najważniejsza dla klienta?
„To tak, jakby spotkać ze sobą stylistów mody, budowniczych mostów i tradycyjnych muzyków. Od pierwszych dowiesz się, jak trafnie ubierać myśli w słowa. Od drugich – jak z tych słów budować stabilne konstrukcje. Trzeci powiedzą, jakich prostych instrumentów użyć, żeby nadać wypowiedzi odpowiedni rytm. Oto przepis na prosty język! Ale czy gotowy? Zapytaj ich jeszcze, gdzie postawić przecinek, a gdzie kropkę 😉 My po spotkaniach z Jasnopisem to wszystko już wiemy”.
Anna Brzezińska-Czerska, menedżer ds. prostego języka BGK