Na zlecenie firmy QS Zurich uprościliśmy dokumenty urzędowe i przeszkoliliśmy pracowników urzędów miast Sopotu i Warszawy. Podczas spotkań doradczych pomogliśmy też wypracować pożądany styl komunikacji.
Projekt dofinansowany ze środków unijnych realizowany był przez firmę QS Zurich Sp. z o.o. dla urzędów miast Sopotu i Warszawy. Prace wstępne obejmowały przygotowanie analizy, redakcji językowej i uproszczenie dokumentów urzędowych tworzonych przez oba urzędy. Następnie przeprowadziliśmy serię spotkań doradczych z przedstawicielami tych urzędów na temat stylu opracowanych dokumentów. Zespół roboczy składał się z urzędników, prawników i językoznawczyń, co pozwoliło wypracować satysfakcjonujące wszystkie strony rozwiązania językowe upraszczające styl urzędowy.
Kluczową część stanowiły warsztaty dla pracowników urzędu. Teksty znane urzędnikom z ich codziennej pracy, takie jak teksty informacyjne, decyzje administracyjne i pisma prawne, były przekształcane w duchu jasnego i zrozumiałego języka. Praca nad tekstami opierała się na metodologii Easy to Read i zmierzała do usunięcia barier językowych, ograniczających swobodne korzystanie z usług urzędu.
W ostatnim etapie zespół ekspercki Jasnopisu doradzał pracownikom różnych wydziałów urzędów w Warszawie i Sopocie, jak w praktyce wdrożyć do codziennej pracy zasady jasnego i zrozumiałego języka. Uczyliśmy, jakie wykorzystywać mechanizmy językowe, aby komunikat był dla odbiorcy przyswajalny po jednokrotnej lekturze. Pokazywaliśmy, jak zastępować trudne słownictwo prostszymi odpowiednikami, a skomplikowane konstrukcje językowe zamieniać na jasne i dostępne dla każdego czytelnika.